De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Video's

Ronnie Leten, ambassadeur van Limburg

maandag, 14 december 2015

Op 14 december 2015 werd Ronnie Leten officieel aangesteld als de nieuwe Limburg-ambassadeur. Niemand overtuigt ondernemers beter om in een regio te investeren dan een ondernemer zelf.

Ronnie Leten is een fiere Limburger, een geboren ondernemer en vandaag verantwoordelijk voor een bedrijf dat in 182 landen actief is en maar liefst 45.000 mensen tewerkstelt. De provincie Limburg is dan ook heel trots om Ronnie Leten, CEO van Atlas Copco, naast Kim Clijsters en Regi Penxten, voor te stellen als de derde Limburg-ambassadeur.

Ronnie Leten is een uitstekend voorbeeld van Limburgse dynamiek en ondernemerschap.

Bedrijflogo "Atlas Copco" op de gevel van het bedrijf.
In het bedrijfsgebouw zijn de werknemers druk bezig, ze rijden met vorkheftrucks rond. Ronnie Leten maakt een praatje met het personeel.

Hij vertelt:"Ik ben Ronnie Leten, geboren Limburger, sinds 2009 CEO van Atlas Copco, en Atlas Copco is een machinebouwer die vertegenwoordigd is in 182 landen wereldwijd."

(Tekst in beeld)
Ronnie Leten
CEO Atlas Copco

Ronnie Leten vertelt verder: "Die ook een topdistributiecentrum heeft in Hoeselt, dat een wereldcentrum is voor de wisselstukken."

Bij het tonen van luchtbeelden van het Limburgse landschap, een voetbalwedstrijd en fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk, vertelt Ronnie Leten verder … "Limburg is voor mij de regio waar ik geboren ben, waar ik opgegroeid ben, waar ik gestudeerd heb, waar eigenlijk mijn familie nog woont, mijn moeder woont er nog. Waar ik na een stressmoment ook kom relaxen, waar ik kom fietsen. Mijn vrienden lachen: ‘Waar gaan we fietsen? Ik zeg: we gaan fietsen in Limburg, naar het oosten, waar de wijzen vandaan komen, daar gaan we fietsen.’"

We zijn ondertussen terug in het bedrijf van Ronnie Leten. Bij de beelden van de bedrijvigheid in het bedrijf vertelt Ronnie Leten: "Zelf, als CEO van Atlas Copco, hebben we ook geïnvesteerd in de regio, en waarom hebben wij dat gedaan? Ten eerste, als je kijkt waar Limburg ligt ..."

Ondertussen zie je een kaart van Europa. Limburg is een rode stip. Eromheen zijn enkele grote steden aangeduid. Ronnie Leten gaat verder: "Binnen de grens van één uur zie je grote industriële gebieden, grote afzetgebieden, maar ook grote gebieden waar je materiaal kunt kopen of componenten kunt kopen."

Je ziet een luchtopname van een verkeerswisselaar terwijl Ronnie Leten vertelt: "Ook geen files. Tweede zaak is ruimte. Ik heb het zelf ondervonden toen we een uitbreiding deden in Hoeselt. Dat was mogelijk zonder lang wachten, het is heel snel gegaan."

We zijn terug in de bedrijfshal waar werknemers rondrijden met vorkheftrucks. Ook Ronnie zelf is in beeld en hij vertelt: "En misschien wel het belangrijkste is het beschikbaar zijn van resources, van human resources, van mensen die willen werken, mensen die er ook willen werken en leven. Die bekwaam zijn en verschillende talen spreken. Want we zitten bij het drielandenpunt, dus het Duits, het Frans, het Engels en het Nederlands, zijn eigenlijk een second nature. Dat zijn drie grote troeven die Limburg zeker kan uitspelen."

We zien een aula van de Universiteit Hasselt met studenten. De video toont ook enkele sfeerbeelden van verschillende Limburgse incubatoren (Corda-campus, Greenville, C-Mine, Bioville) en ondernemingen, waaronder Mobile Vikings.

Ronnie Leten vertelt ondertussen: "Limburgse ondernemingen zijn zeer goed in netwerken. Dus je kunt je op dat vlak ook altijd connecteren naar netwerken, en met het opstarten ook nu van incubatoren, waar je je als jonge starter kunt aanhaken ... Dat is iets heel sterks, denk ik, ja."

Na een sfeerbeeld van een vergadering bij Atlas Copco toont de video een werknemer die een robotarm bestuurt.
Het beeld splits opnieuw en Ronnie Leten vertelt: "It's all in the mind, dat is wel heel belangrijk. We moeten ons durven te meten met de wereld, durven te kijken naar wat er allemaal aan het gebeuren is. Hoe groot is de afstand, is er afstand? Het is altijd heel goed een goeie ambitie te hebben. Dat drijft je, dat drijft een gemeenschap, een maatschappij. Geloven dat we het kunnen, en ook kijken wat er te doen is in de wereld. En ons benchmarken met de besten in de wereld." Ondertussen toont de video beelden van werknemers die werken aan de computer en onderdelen controleren.

Ronnie Leten poseert in zijn bedrijf voor een fotograaf met het hartvormige Limburgsymbool.

Ronnie Leten: "Ik denk dat ik altijd al ambassadeur geweest ben, en nu ben ik zeer fier om dit te mogen zijn, officieel te mogen zijn. Hoe wil ik dat zijn? Ik heb daarnet ook over de drie factoren gesproken die zeer grote voordelen zijn voor Limburg. Dat ten eerste. Ten tweede kom ik in mijn netwerk heel regelmatig bedrijfsleiders tegen, ik kom ook beleidsmensen tegen, die eigenlijk aan het zoeken zijn: ‘Wat? Waar?’ En dat is zeker één van mijn bijkomende taken nu. Maar ik moet zeggen: sinds ik CEO ben en de wereld rondreis, ben ik altijd Limburger gebleven."

Ronnie Leten poseert met het Limburgsymbool. De camera zoomt in op het hart.

(Logo in beeld)
LIMBURG
HIER GROEIEN IDEEËN