De Limburgse detailhandel en horeca zijn belangrijke economische speerpunten. Limburg telt vandaag meer dan 15.300 handelspanden. De retailsector zorgt daarmee in onze provincie voor de tewerkstelling van meer dan 42.000 mensen, in loondienst of zelfstandig verband.
De sector van detailhandel zit momenteel in een transitiefase en staat voor grote uitdagingen.
Denken we maar aan de opmars van onlinewinkelen en het stijgend belang van omnichannel verkoop of de gewijzigde consumptietrends en de aandacht voor shopping- en winkelbeleving.
Deze nieuwigheden vragen ook een nieuwe aanpak op het vlak van marketing, klantenbenadering, winkelorganisatie en winkelinrichting voor onze Limburgse retailers en horeca.
De toekomst van onze retailers ligt in de gedeelde verantwoordelijkheid van individuele retailers, handelsverenigingen en lokale overheden.
De provincie Limburg wil op deze uitdaging ingaan door een beleid te voeren dat zowel retailers en horeca-uitbaters als lokale besturen ondersteunt en hen hiervoor een platform aanbieden.
Binnen dit kader heeft de provincie in 2017 haar eerste Retail Conference georganiseerd.
In navolging van de conferentie werd een reeks van masterclasses georganiseerd. Tijdens deze masterclasses werden tips en tricks, leertrajecten aangereikt om beter in te kunnen spelen op de hedendaagse retailuitdaingen.